Wat is downtime?
Downtime ontstaat wanneer uw dienst of omgeving onbeschikbaar wordt voor uw klanten of medewerkers. Dit kan door verschillende, soms meerdere, factoren komen.
Over het algemeen komt downtime vaak door de volgende vier oorzaken:
1. Netwerkstoringen
Als uw netwerk of internetverbinding niet beschikbaar is, kunt u niet verbinden met uw online diensten. Dit kan komen door kapotte netwerkapparatuur of kabels, maar kan ook, volledig buiten u om, door bijvoorbeeld uw internetprovider komen.
2. Menselijk falen
Iedereen maakt wel eens een foutje, maar dit kan in de IT soms vervelende gevolgen hebben. Met bijvoorbeeld dataverlies en/of downtime tot gevolg.
3. Hardware falen
Alle hardware moet onderhouden worden, maar gaat uiteindelijk kapot. De vraag is alleen wanneer en wat daarvan de gevolgen zijn.
Bij een systeem dat niet ontworpen is om om te gaan met hardware uitval kan de hersteltijd lang zijn. Dit komt doordat er voor vervangende hardware, maar ook voor configuratie van deze hardware moet worden gezorgd.
4. Software falen
Ook software is niet ongevoelig voor problemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan crashes en vollopende schijven. Maar ook aan updates, welke, al dan niet automatisch, uitgevoerd worden en niet het gewenste resultaat kunnen hebben en zo kunnen zorgen voor het uitvallen van uw applicatie .
Wat kan de cloud tegen deze problemen doen?
Ook clouddiensten hebben wel eens last van storingen. Deze diensten zijn over het algemeen veel beter beschermd tegen downtime dan wat een normaal bedrijf realistisch gezien kan doen om zich hier tegen te beschermen. Public en Private cloud providers geven een bepaald up-time percentage en garanderen vaak 99.9% of hoger aan uptime.
Ook kunnen diensten als CDN’s (Content Delivery Network) ervoor zorgen dat beveiliging tegen DDoS aanvallen (het overspoelen van een dienst met vaak nep verkeer waardoor deze down gaat) op orde is en in het geval van een uitval van een locatie overschakelen naar een andere, beschikbare locatie.